Přínosy 800V architektury však nejsou pouze v rychlejším dobíjení. Vyšší napětí umožňuje výrobcům použít tenčí kabely a menší komponenty měničů. To vede k lehčím konstrukcím, nižším energetickým ztrátám, ke zvýšené efektivitě i k nižší spotřebě energie. Vyšší dobíjecí výkony navíc zlepšují efektivnost rekuperace energie při brzdění bez rizika přehřátí součástek. Výsledkem je celková vyšší účinnost pohonu a tím i delší dojezd.
Spousta možností
Automobilka Kia využívá 800V architekturu zejména díky své vlastní podvozkové platformě E-GMP, která byla od samého počátku navržena výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Chytrý a patentovaný přístup jí umožnil použít vyšší napětí a současně navrhnout cenově konkurenceschopné vozy.
V rámci 800V architektury přišla Kia například s vlastní integrovanou řídicí dobíjecí jednotkou (ICCU), jež má hned několik zajímavých funkcí. Nejenže umožňuje dobíjení z různých zdrojů stejnosměrného i střídavého proudu, ale nabízí i technologii V2L. To znamená, že elektřinu z akumulátoru lze posílat do externích zařízení pracujících s napětím 120 nebo 230 V. V praxi tak mohou vozy s touto funkcí dobíjet nejen například kávovar, elektrický gril či jiný elektromobil, ale dokonce i celý dům. Model EV9 je navíc po technologické stránce připraven i vracet nevyužitou elektřinu zpět do distribuční soustavy.
Foto: Kia