Automobilky nevyužívají roboty jen pro výrobu
Příkladem jsou novinky, které firmy zavedly v chytré kancelářské budově Factorial Seongsu v Soulu. Jsou zde v provozu autonomní doručovací roboty DAL-e Delivery, které disponují vysoce přesným rozpoznáváním obličejů. Roboty se pohybují po budově autonomně a nabízejí efektivní doručovací služby. Další robotický pomocník je parkovací systém umožňující autonomně zaparkovat vozidla i nabíjet elektromobily. Lidé pracující v kancelářské budově, kterou vlastní společnost IGIS Asset Management, si tak mohou nechat prostřednictvím robotů doručit nápoje i zaparkovat své auto, nebo ho v případě elektromobilů nechat i dobít.
„Díky plnohodnotné doručovací službě DAL-e se Factorial Seongsu stane první budovou, která bude využívat naše kompletní robotické řešení. Tyto robotické služby plánujeme rozšířit i do dalších budov a učinit z těchto technologických vylepšení důležité kritérium pro prostorové inovace,“ řekl Dong Jin Hyun, viceprezident a vedoucí oddělení robotiky LAB společnosti Kia Corporation a HMC.
Doručovací robot DAL-e
Unikátní vlastností doručovacího robota DAL-e Delivery je jeho schopnost autonomní jízdy, která mu umožňuje samostatně se pohybovat po budově, a to včetně jízdy výtahem. DAL-e úzce spolupracuje s řídicím systémem výtahu i dveří a v reálném čase určuje optimální trasy pro zajištění rychlého doručení. Je vybaven 11,6palcovým displejem s vysokým rozlišením, který přehledně zobrazuje stav služby.
Pro zajištění rychlého doručení si určují optimální trasu ve spolupráci s řídicím systémem dveří i výtahu.
Prostřednictvím trojrozměrné environmentální kognitivní technologie dokáže detekovat pohybující se překážky a vyhýbat se jim v reálném čase.
Když si např. pracovník prostřednictvím mobilní aplikace objedná nápoj, DAL-e jej vyzvedne v kavárně, která se nachází v suterénu, a doručí do zvolené kanceláře nebo zasedací místnosti v určeném patře. Jakmile robot dorazí na místo určení, identifikuje příjemce pomocí kamery a technologie rozpoznávání obličeje s podporou umělé inteligence vyvinuté společností Robotics LAB, jež funguje s přesností 99,9 %. Poté se automaticky z útrob robota otevře a vysune zásobník, aby požadovaný nápoj vydal.
Pomocí AI rozpozná obličej objednatele a otevře zásobník s požadovaným nápojem.
Velká nosnost robota umožňuje přepravit najednou až 16 šálků kávy nebo předměty o hmotnosti 10 kg. Společnost si od jeho nasazení slibuje, že služba DAL-e Delivery výrazně zvýší pohodlí zaměstnanců v budově a plánuje v budoucnu zvýšit počet těchto robotů, případně rozšířit jejich pracovní náplň o kurýrní a poštovní doručovací služby.
Parkovací a nabíjecí robot
Autonomní parkovací robotický systém se skládá ze dvou velkých plochých robotů, kteří vjedou pod auto, zvednou jeho kola a poté s ním pohybují. Díky výšce pouhých 11 cm jsou tyto roboty vhodné pro jakékoli vozidlo.
Systém je vybaven kamerami, které přesně rozpoznají velikost i polohu kol vozidla, než je zvednou. Pomocí lidarových senzorů zase monitoruje, jestli se v blízkosti nenacházejí lidé nebo nějaké předměty, aby se jim vyhnul, což zvyšuje bezpečnost a zabraňuje nehodám.
Pouhých 11 cm vysoké parkovací roboty zajedou pod osobní vozidlo k jeho zaparkování.
Robot dokáže autonomně zaparkovat vozidla o hmotnosti až 2,2 tuny rychlostí 1,2 m za sekundu. Je navržen tak, aby se mohl pohybovat všemi směry, což mu umožňuje manévrovat s vozidly s vysokou přesností i ve velmi těsných parkovacích prostorech. Tím lze na stejné ploše vytvořit více parkovacích míst a výrazně tak zlepšit využití prostoru. Když chce zákazník použít vozidlo, vyšle požadavek pomocí aplikace, a parkovací robot jej vyzvedne z přiděleného parkovacího místa a doveze do výdejního boxu.
Pod vozidlem roztáhnou „ruce“ ke kolům, jimiž auto nadzvednou a přemístí na určené stání.
Parkovací systém dokáže také spolupracovat také s automatickým nabíjecím robotem (ACR), který poskytuje službu nabíjení elektromobilů pro větší pohodlí zákazníků. V rámci této služby dopraví parkovací robot vozidlo na nabíjecí místo, kde ACR následně identifikuje registrační značku vozidla, zkontroluje stav jeho baterie a nabije ho.
Parkovací systém spolupracuje i s robotem (ACR) pro nabíjení e-vozidel, který zkontroluje stav baterie vozu a nabije ji.
ACR má funkci rozpoznávání založenou na hlubokém učení, pomocí které identifikuje nabíjecí port elektromobilu a dokáže automaticky připojit i odpojit nabíjecí zástrčku podle stavu baterie. Po dokončení procesu nabíjení pak parkovací robot vrátí vozidlo na jeho parkovací místo.
Do vývoje jihokorejských automobilek patří také inteligentní systém řízení parkování (Smart Parking Control System), který umožňuje ovládat až 50 parkovacích robotů současně a pomáhá jim pohybovat se po optimálních trasách a efektivně tak rozmísťovat více vozidel. V budoucnu bude systém schopen rozpoznat a reagovat jak na vozidla zaparkovaná lidmi, tak na situace na nehlídaných parkovacích místech.
Foto: KIA, Robotics LAB