|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Intralogistika ve znamení masivní robotizace

2023/ 20.06.
Od 25. do 27. dubna 2023 proběhl ve Stuttgartu veletrh LogiMAT, kde se v deseti halách na více než 125 000 m2 výstavní plochy ve zcela vyprodaném areálu představili výrobci a dodavatelé vybavení pro intarlogistiku.

Letošní ročník přilákal 1563 vystavujících firem z téměř čtyř desítek zemí a vůbec největší davy návštěvníků v dosavadní téměř 20leté historii veletrhu. Mezi vystavenými produkty nechyběly ani roboty – zejména nejnovější stacionární a mobilní vychystávací průmyslové i spolupracující roboty se strojovým viděním poháněným AI, i první plně autonomní AGV pro vnitřní i venkovní aplikace.

Roboty ve službách logistiky

Poptávka po skladové robotice raketově roste kvůli nedostatku kvalifikovaných skladníků a díky klesajícím investičním nákladům takových systémů, takže v intralogistice pokračuje trend mířící k průmyslovým robotům, zejména k autonomním mobilním zařízením, který klade důraz na flexibilní, škálovatelné systémy umožňující zvýšit výkon, zrychlit propustnost a rozšířit pole potenciálních aplikací. Podstatnou část veletrhu proto představovala právě řešení zaměřená na robotizovanou automatizaci ve skladech. Kromě sofistikovaných automatizovaných skladů se zde v hojné míře proháněly v expozicích AGV a AMR různých nezávislých výrobců, jako např. MiR, Agilox, Omron, MoviGo, Movanis, Ek robotics aj. A nejde jen o skladové roboty, např. firma Tennant demonstrovala živou ukázku průmyslové robotické myčky podlah T16AMR.

Mobile Industrial Robots (MiR) představila AMR MiR250 v různých provedeních, včetně verze Shelf Carrier schopné autonomně sbírat a přepravovat regály, vozíky i další zařízení na kolečkách a umísťovat je na cílové místo.

Belgická firma Movanis prezentovala AGV pro vnitřní i venkovní použití vyvinuté pro sériové skladové přepravy. Jsou vybaveny patentovanou technologií li-ion baterií s dobou nabíjení pouhých 12 minut a automatickou identifikací palet. Pro venkovní provoz jsou naprogramovány se speciálními algoritmy, které detekují nerovné a nakloněné povrchy a podle toho vyrovnávají podvozek AGV.

Firma Ek robotics ukázala kromě transportních robotů Vario Move a transportní platformy X Move „dva v jednom“ pro AGV a systémy AMR i svůj nový nástroj Robot Operation Center AGV. Živé prezentace nových AGV nabídla i DS Automation včetně modulárního modelu Lucy, středně těžkého robota Amadeus Counter a platformy AGV Oscar Omni s technologií všesměrového pohonu. Tarqan Robotics zase nového naplňovacího robota Tarqan Mark 3.0.

Své AGV Sharko5 s krátkými vidlicemi pro přepravu polovičních Europalet předvedla i nizozemská MoviGo Robotics. Její integrovaný vision software MoviGo Intelligent Camera Kit (MICK) umožňuje AGV nejen detekovat palety, ale je i vážit a podle toho automaticky generovat mise.

Nový GessBot AMR se softwarem pro správu vozového parku firmy W. Gessmann umožní vytvořit tolik stanic, kolik je potřeba, definovat trasy a určit směr i rychlost jízdy. Systém se může připojit k předřazeným výrobním systémům pro integraci do sofistikovaných výrobních pracovních postupů. Společnost Sevensense Robotics vyvinula navigační systém Alphasense Autonomy, který umožňuje určování polohy AGV pomocí technologie Visual SLAM a umělé inteligence k plánování tras a navigaci kolem objektů.

Další segment tvořily vychystávací, naplňovací a Pick and Place roboty, často ve spolupráci člověk-stroj a s využitím AI a strojového vidění. Příkladem je třeba unikátní kognitivní robot pro doplňování balicích stanic firmy FM Systeme. Svou premiéru měl na letošním LogiMATu i plně automatizovaný GRIPP (Gantry Robotic Intelligent Piece Picker) systém firmy Inther Group s podporou technologie strojového vidění a aplikací AI, schopný vyzvednout až 1200 jednotlivých produktů za hodinu.

K vidění byl i Hugo polské firmy Nomagic – stacionární robot speciálně navržený pro plně automatizované vychystávání ze systémů AutoStore, který s podporou integrovaného systému vidění AI a softwaru vybírá objednané položky ze zdrojových boxů s až osmi přihrádkami, přičemž algoritmy zpracování dat mu umožňují zpracovávat snímky v milisekundách a vybírat s extrémní přesností.

První liga automatizace

K největším expozicím patřila na letošním ročníku nepřehlédnutelná sestava společnosti KION Group, jednoho z hlavních globálních dodavatelů manipulační techniky, do jehož impéria spadají značky Linde Material Handling, STILL, Baoli a také Dematic, specialista na automatizaci. Díky tomuto uskupení byla možnost prezentovat nabídku produktových řešení i služeb v komplexním pojetí a vzájemné provázanosti tak, jak jsou často realizována v praxi – od jednoduchých paletových vozíků až po flexibilní automatizační řešení a plně automatizované a digitálně řízené sklady.

Například společnost Linde MH demonstrovala ve spolupráci se sesterskou firmou Dematic automatizovaný tok materiálu a zboží předávaného fyzicky v rámci expozic obou značek prostřednictvím autonomního systému Linde R-Matic.

V obdobném pojetí představila své novinky i společnost STILL, která se zaměřila na prezentaci flexibilní, chytré a efektivní průmyslové intralogistiky v propojení s plně automatizovanou skladovou logistikou firmy Dematic. Představila nové automatizované systémy vysokozdvižných paletových vozíků EXV iGo a AMR z řady ACH, které mohou spolupracovat na dosažení plně automatizovaného materiálového toku bez řidiče.

Zcela nové produkty představila i značka Jungheinrich, např. AMR nejnovější generace EAE 212a včetně nově vyvinutého systému řízení AMR a toolchainu. Nový robotický dopravní systém je určený pro automatizaci nízkoúrovňových aplikací a pro horizontální přepravu nákladů až do 1,2 tun rychlostí až 6 km/h. Systém lze snadno integrovat do stávajícího skladového prostředí. Pro navigaci nejsou potřeba žádné umělé orientační body, díky vysokému stupni autonomie se dokáže flexibilně vyhýbat překážkám a pokračovat v práci i bez lidského zásahu. Robotický vozík lze použít jako samostatné řešení nebo připojit ke stávajícímu systému skladu, je schopen detekovat i palety, které nejsou přesně v požadované poloze.

Robotická firma Stäubli připravila světovou premiéru své nové AGV platformy PF3, jejíž ultrakompaktní nízkoprofilový design umožňuje nést a zvedat až 3 tuny užitečného zatížení s vysokou přesností polohování (+/-5 mm) a zajistit vyzvednutí nákladu nebo jeho uložení do správné polohy s centimetrovou přesností.

Autonomní roboty nejrůznějších provedení bylo však možné na LogiMATu vidět nejen v akci na stáních vystavovatelů, ale i přímo v uličkách mezi nimi, kde se proplétaly mezi návštěvníky, aby demonstrovaly díky moderním senzorům a bezpečnostním systémům své schopnosti fungovat bezprostředně vedle lidí i v přímém kontaktu s nimi.

Josef Vališka Foto: Autor

Robotic journal