|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Čeká nás provoz bez pilotů?

2023/ 07.06
Zdá se, že největší světoví výrobci komerčních letadel koketují s myšlenkou, že autonomní let s pasažéry není už otázkou, zda ano či ne, ale spíše kdy.

„Autonomie nakonec přijde na všechna letadla, budoucnost autonomie pro civilní letectví je skutečná," řekl nedávno u příležitosti dodání posledního komerčního JumboJetu 747 generální ředitel Boeingu Dave Calhoun.

Sadu pokročilých autonomních letových systémů pod názvem DragonFly testuje i konkurenční Airbus. Je navržena tak, aby umožňovala automatické přistání i za špatného počasí, zvládala nouzové situace za letu (např. při nezpůsobilosti lidského pilota) a usnadňovala pilotům pracovní zátěž při pojíždění po komplikovaných letištích.

A nejsou to jen hlavní výrobci, kdo usiluje o letadla bez pilotů na palubě – např. kalifornský start-up Xwing pracuje na autonomních nákladních letech „od gatu ke gatu“ pomocí upravených strojů Cessna Grand Caravans, na něž dálkově dohlížejí zaměstnanci na zemi. Firma nedávno uzavřela smlouvu o spolupráci na výzkumu, jak nejlépe integrovat autonomní letadla do složitého vzdušného prostoru i s Federálním úřadem pro letectví (FAA) nebo s NASA. Další start-upová firma Natilus by zase měla dodat dvě desítky dálkově řízených cargo letadel společnosti Ameriflight, která dopravuje zásilky pro UPS, FedEx a další.

Nicméně i když provoz dnešních high-tech dopravních letadel je často spíše otázkou nastavení a dohledu nad jejich autopilotem a dalšími automatizovanými systémy, stále ještě není reálné, kdy by počítačové systémy mohly lidské piloty zcela nahradit. Pokrok společností Xwing a Natilus sice naznačuje, že nová generace autonomních leteckých systémů nejprve prokáže své schopnosti v nákladní dopravě, než se dostane do osobních letadel, ale ani pak není ještě zdaleka vyhráno.


Foto: Airbus DragonFly

Řešení technologických překážek autonomního letu je jedna věc a jakkoli dokonalý systém ještě nemusí znamenat automatický úspěch, protože není jisté, zda se podaří základní podmínka: přesvědčit lidi, aby létali na palubě letadla s jedním nebo žádným lidským pilotem.

Úplné vyřazení člověka z pilotní kabiny zatím sice nikdo nenavrhuje, ale zvýšená automatizace by mohla přivést FAA k uvolnění pravidla vyžadujícího pro komerční lety dva piloty. Aerolinky samozřejmě vítají vše, co jim pomůže snížit náklady (což možnost platit o jednoho pilota méně na každém letu nepochybně je), ovšem piloti se tomu logicky brání (jednak kvůli obavám o bezpečnost a pak kvůli potenciálnímu ohrožení jejich živobytí).

„Ke zvládnutí pracovní zátěže pilotní kabiny a ochranu před potenciální nezpůsobilostí jednoho pilota je nezbytná minimálně dvoučlenná letová posádka,"konstatuje informační stránka odborového svazu Asociace pilotů Air Line International.

Robotic journal