Kdy budou piloti nahrazeni roboty?
Vzhledem k tomu, že mnoho letadel je už nyní řízeno s pomocí autopilota, jsou piloti nejdražšími prvky operací s nákladem, jehož doprava je monotónní a nezajímavá práce, což znamená, že je také zdrojem nejvíce chyb, poukazuje Reliable Robotics.
Řízený let do terénu a ztráta kontroly jsou dnes nejčastějšími příčinami smrtelných nehod malých letadel. Pokročilé automatizační systémy sníží výskyt těchto nehod a měly by komerčnímu letectví přinést bezprecedentní úroveň bezpečnosti prostřednictvím přesné navigace, sofistikovaného plánování letů a robustního řízení letu.
Technologie, kterou Reliable Robotics vyvinula a rozvíjí, je zaměřena na manipulaci s pojížděním, vzlety, přistáním a parkováním nákladních letů – monitorovaných licencovanými piloty na dálku v řídicím centru. Firma uvádí, že umožňuje automaticky přistávat na malých přistávacích plochách ve venkovských nebo odlehlých oblastech, aniž by potřebovala další infrastrukturu. V budoucnu by se to mohlo rozšířit na scénář, kdy v dálkově řízených letadlech budou moci cestovat i pasažéři. V roce 2019 firma provedla zkušební let bez pilota na palubě nad „obydlenou oblastí“ se strojem Cessna 172 Skyhawk, a o rok později demonstrovala plně automatizované dálkově kontrolované přistání většího stroje Cessna 208 Caravan, který pojme až 14 lidí. Tvrdí se, že autonomní letadla by mohla aerolinkám ušetřit přibližně 60 mld. dolarů ročně.
Pokročilé automatizační systémy sníží výskyt nehod a měly by komerčnímu letectví přinést bezprecedentní úroveň bezpečnosti. Foto: Aurora
Na svých projektech firma úzce spolupracuje s americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA), který již schválil řadu experimentálních bezpilotních strojů. „Oceňujeme naše partnerství veřejného a soukromého sektoru s FAA a NASA při integraci systému dálkového ovládání letadel do vzdušného prostoru. Máme v úmyslu přinést bezprecedentní bezpečnost a spolehlivost do dnešních komerčních letadel,“ řekl Robert Rose, generální ředitel společnosti Reliable Robotics. V aerospace branži není žádný nováček: spoluzakladatel firmy byl předtím ředitelem letového softwaru ve SpaceX, kde vedl vývoj palubního letového softwaru pro raketu Falcon 9 a kosmickou loď Dragon.
Reliable Robotics, již oznámila, že certifikační základ jejího pokročilého navigačního a automatického letového systému byl přijat Federálním úřadem pro letectví (FAA). Představuje formální dohodu mezi Reliable Robotics a FAA o příslušných požadavcích na letovou způsobilost a environmentální požadavky na pokročilý automatizační systém společnosti
Reliable Robotics provedla v roce 2019 zkušební let bez pilota na palubě nad „obydlenou oblastí“ v letounu Cessna 172 Skyhawk. Foto: Business Wire
Firma už má také první zájemce o svou technologii: Reliable Robotics a keňská letecká společnost Astral Aviation, nejrychleji rostoucí All-Cargo Airline v Africe, v září oznámily strategickou spolupráci s cílem zvýšit bezpečnost letectví a konektivitu i objem leteckého nákladu v subsaharské Africe pomocí automatizovaných letadel. Budou spolupracovat na vývoji provozních, regulačních a obchodních plánů pro zahájení provozu těchto strojů v regionu. Rozšiřování letecké nákladní sítě je zásadní pro kontinent s vnitrozemskými zeměmi, rušnými přístavy, špatnou silniční sítí, řídkou dopravní infrastrukturou a průměrnou vzdáleností mezi velkými městy 4100 km.