Škoda otevřela nové centrum pro stavbu prototypů
Johannes Neft, člen představenstva za oblast Technického vývoje, řekl: „Díky testovacím vozům můžeme již v raném stádiu vývoje získávat zpětnou vazbu k mnoha technickým parametrům a přizpůsobovat se s velkým předstihem před uvedením nového modelu do sériové výroby. Rozhodli jsme se teď jít o krok dál: v našem novém komplexu v Mladé Boleslavi chceme v nejvyšší efektivitě stavět až 300 testovacích vozů a 120 prototypů za rok. Vytvořili jsme si ty nejlepší předpoklady, abychom na nejvyšší úrovni mohli pracovat na modelech, které v budoucnu budou utvářet tvář naší značky.“
Pro testování jednotlivých dílů i vozu jako celku jsou fyzické jízdní zkoušky nadále nezastupitelné. A to i přesto, že velká část testovacích činností probíhá dnes na digitálních modelech. Vzhledem ke stále výkonnější elektronické architektuře moderních vozů sehrávají klíčovou roli funkční testy elektriky, elektroniky, asistenčních systémů a komunikace mezi palubními jednotkami. Zkušební verzi čistě elektrického modelu ENYAQ iV vyráběla Škodovka částečně i v této nové budově.
Díky robotickým stanicím se zvyšuje podíl automatizace ve výrobě karoserie z 15 na 45 %, kapacita se zdvojnásobuje na deset karoserií za týden.
Nová budova má tři patra, kde se nacházejí: sklad dílů, výroba karoserií, lakovna a montáž, což zkracuje logistické přesuny. Vysoký stupeň automatizace zároveň umožňuje agilnější procesy a výrazně zvyšuje kapacitu pro stavbu zkušebních vozů a prototypů. V novém centru se nachází vybavení pro virtuální realitu a nabízí 168 pracovních míst a 13 zasedacích místností. Výroba vozů se pak soustředí na 14 tisících metrech čtverečních.
V přízemí je sklad dílů včetně zastřešené plochy pro vykládku nákladních vozů. Karoserie vznikají ve druhém patře, třetí patro je domovem konečné montáže a lakovny. Mezi jednotlivými patry přepravují materiál nákladní výtahy. Díky dvěma robotickým stanicím se zvyšuje podíl automatizace ve výrobě karoserie z 15 na 45 %, kapacita se zdvojnásobuje na deset karoserií za týden – a to při potřebné ploše menší o 20 %. Výroba karoserie je připravena také na konstrukce z lehkých materiálů. Pro testování spojovacích technik, jako je klinčování, nýtování, nevrtané tvarové šroubové spojování, laserové svařování a kombinované konstrukce, rozšířila Škoda Auto svařovnu o inovační centrum.
Pro vývoj jsou k dispozici nejmodernější technologie, jako robotické stanice nebo virtuální realita.
Technologie virtuální reality dovoluje předkonfigurování a přizpůsobení pracovišť, v logistice se používají nejmodernější IT systémy. V budoucnu bude kontrola kvality integrovaná do výrobního procesu a bude probíhat paralelně s výrobními kroky. Pro přejímky jsou k dispozici zkušební válce s rychlostmi až 300 km/h.
Nová výroba modelů a prototypů přesvědčuje také z hlediska ekologie a nákladů. Krátké vzdálenosti mezi týmy ušetří kolem 1800 litrů paliva ročně, což odpovídá pěti tunám emisí CO2. Skutečnost, že celé skladování je nyní přičleněno k výrobě vozů, snižuje logistické náklady ročně o 150 000 euro.