Jak na automatizaci a roboty... řeší nový dánský projekt
Cílem robotického propojovacího projektu je umožnit propojení výrobců robotů, dodavatelů automatizační techniky a systémových integrátorů z celého světa včetně průmyslových společností a dalších firem tak, aby měli zájemci možnost globálního porovnání nejrůznějších produktů a služeb, které jsou v tomto oboru k dispozici, včetně přímých kontaktů na dodavatelské firmy. Spoluzakladatel a generální ředitel robotického hubu Søren Peters odpověděl TechMagazínu na několik otázek.
Co bylo inspirací pro vznik tohoto projektu?
Inspiroval nás naprosto chybějící přehled o trhu s roboty. Komplikoval práci nejen nám konzultantům z poradenské skupiny Gain & Co, například když jsme chtěli pomoci našim zákazníkům náležitým způsobem. Proto jsme sami pro sebe začali stavět tuto platformu. Od té doby jsme zjistili, že nejsme jediní, komu tento přehled o robotickém trhu chyběl. Navíc jde o projekt zcela nezávislý na dodavatelích robotů.
Jak zabezpečujete aktuálnost informací, které hub nabízí zájemcům?
Na aktuálnosti je to vlastně postavené a stojí to na čtyřech nosných pilířích. 1) Základní informace o společnostech nakupujeme od spolehlivých soukromých poskytovatelů údajů a veřejných institucí. 2) Všichni noví dodavatelé jsou ověřováni přímo našimi zaměstnanci. 3) Udržovat a ověřovat údaje o dodavatelích nám pomáhají místní asociace a technologičtí partneři v příslušných zemích. 4) V neposlední řadě, pokaždé, když se dodavatel zaregistruje, budou mu chodit pravidelné upomínky, aby se ujistil, zda jeho základní informace o společnosti a produktové řady i služby jsou aktuální.
Jak přijali projekt výrobci robotů?
Musím říct, že velmi dobře. Například v zemích, které jsme dosud po spuštění hubu oslovili, byla reakce nadmíru dobrá. Výrobci a integrátoři na trhu náš projekt považují za vynikající příležitost, jak se vypracovat na mezinárodní scénu a oslovit další dodavatele v sousedních zemích. V průběhu času by měl náš hub zmenšit rozdíly ve znalostech zákazníka a dodavatele, čímž vytvoří lepší podmínky pro uzavírání obchodů v oblasti robotiky. Vzdělaný zákazník je lepší zákazník.
Pokud to lze posoudit z odezvy prvních zájemců, kdo jsou nyní jeho hlavní uživatelé (jaký typ firem, z jakých průmyslových sektorů apod.)?
Z pohledu dodavatelů jsou samozřejmě hlavními uživateli výrobci a integrátoři robotů. Ze strany zákazníků zaznamenáváme velký a pozitivní zájem ze všech typů oborů výrobních firem, zejména ale z potravinářského a elektrotechnického sektoru. Díky robotickému hubu mají průmysloví výrobci na výběr z tisíců prodejců, které mohou přímo kontaktovat. Tím získávají obrovskou možnost učinit kvalifikované rozhodnutí o investici do automatizace svých provozů.
Takže jde o transparentní prostředí robotického trhu?
Ano, to je správně řečeno. Transparentnost pomůže průmyslovým výrobcům nalézt vhodné dodavatele robotů i automatizační techniky, čímž můžeme dosáhnout urychlení přechodu k automatizaci. Zjednodušeně se dá říct, že robotický hub umožňuje prodávajícím i kupujícím průmyslových robotů se v digitálním světě vzájemně najít a propojit.Třeba výrobci v České republice se propojí s globálními dodavateli robotiky, tím by české firmy získaly odpovědi na nejčastější otázky související se zaváděním robotizace a automatizace, jako jsou např.: Jaký druh robotického řešení potřebuji? Které procesy mohu automatizovat a které naopak ne? Vyplatí se mi investice do robota?
Projekt úspěšně odstartoval. Na co se bude nyní v další fázi zaměřovat?
Ačkoli bohužel máme nějaké zjevné logistické problémy týkající se koronaviru, musíme rozšířit povědomí projektu #HowToRobot v západní Evropě a USA. V současné době vyvíjíme standardizovanou evropskou smlouvu o dodávkách robotů, shromažďujeme statistické informace o trhu, například, jak se pohybují ceny apod., a také vytváříme jasný a srozumitelný nástroj specifikace požadavků. Ten zajistí, že se budou obchody domlouvat strukturovaným způsobem. Standardizované znění smlouvy a nástroj pro specifikaci požadavků umožní přeshraniční robotické projekty. Například to umožní, aby robotické řešení vyvinuté v Německu bylo postaveno a integrováno českým integrátorem do místní továrny. Tím se ušetří peníze zákazníků, protože mohou znovu použít již existující řešení z jiných trhů, namísto toho, aby pro ně místní integrátor vytvořil řešení od nuly.
Josef Vališka
Foto: #HowToRobot