|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Moravští studenti se naučí pracovat s koboty

2019/ číslo 2
Studenti středních odborných škol z Ostravy, Opavy, Karviné, Frýdku-Místku a Havířova se mohou nově přihlašovat do kurzů zaměřených speciálně na práci s kolaborativními roboty a jejich programování.

Celkem si práci s nejnovějšími produkty průmyslové automatizace může vyzkoušet více než 1500 studentů středních odborných škol Moravskoslezského kraje.

Rychlé změny napříč všemi průmyslovými odvětvími vyžadují od budoucích uchazečů o zaměstnání nové kompetence a znalosti. Aby specializované školy udržely krok s neustálým rozvojem průmyslu, musí odpovídajícím způsobem upravit studijní plány tak, aby připravily studenty na budoucnost. Robotické učebny tak vytvářejí systém vhodných technických podmínek pro výchovu vysoce kvalifikovaných absolventů. Možnost vyzkoušet si a pracovat s kolaborativní robotikou už ve škole, dává studentům výhodu na trhu práce.

„Jsme přesvědčeni, že budoucnost výrobního průmyslu patří kolaborativní robotice, proto jsme chtěli dát studentům možnost pracovat s těmito systémy dříve, než s nimi začnou pracovat v zaměstnání,“ říká Eduard Polák, učitel SPŠEI Ostrava. To, že studenti tuto možnost oceňují, potvrzuje i Vítězslav Doleží, ředitel SŠPU Opava: „Náš nedávný výzkum ukázal, že studenti mají velký zájem o práci s roboty, takže jsme otevřeli dva specializované kroužky, zaměřené na seznámení se s kolaborativní robotikou.“

Specializované školy by měly držet krok s rozvojem průmyslu, s tím souvisí i úprava studijních plánů pro přípravu studentů na realitu.

Na projekt kurzů Výuka pro Průmysl 4.0, zaměřených na práci s koboty a jejich programování, bylo vypsáno výběrové řízení, jehož cílem bylo integrovat kolaborativní roboty do šesti odborných škol v Moravskoslezském kraji. Hodnota celé zakázky přesáhla 18,5 mil. korun a byla financována za pomoci fondů z EU, Ministerstva pro místní rozvoj a Moravskoslezského kraje.

Kolaborativní roboti UR3 firmy Universal Robots, kteří jsou nainstalovaní v učebnách obou odborných škol, musí umět nasimulovat co nejvíce možných aplikací na relativně malém prostoru. Proto je na každé stanici umístěn dopravníkový pás, což studentům umožňuje vyzkoušet si pokročilou simulaci pick&place aplikací. Každý kobot UR3 má připevněný speciální uchopovač, který na míru navrhla firma MP Line, a který v sobě kombinuje tři různé způsoby uchycení předmětu. Studenti si tak mohou vyzkoušet i náročnější úlohy. Aby byla zajištěna maximální bezpečnost všech studentů, byly na každém pracovišti instalovány laserové bezpečnostní skenery a optické závory, které robota v případě, že není v kolaborativním režimu, zpomalí nebo zcela zastaví.

„Studenti pracují s koboty interaktivně. Kromě jiného programují robotické rameno a uchopují různé předměty z dopravníkového pásu. Každý den nás překvapuje uživatelská přívětivost řešení Universal Robots, které si naši studenti také velmi cení,“ doplňuje učitel Eduard Polák.

Adam Steger Foto: Barletta

Možnost vyzkoušet si už na škole práci s robotikou dává studentům výhodu na trhu práce.
Možnost vyzkoušet si už na škole práci s robotikou dává studentům výhodu na trhu práce.
Robotické učebny vytvářejí vhodné technické podmínky pro výchovu kvalifikovaných absolventů.
Speciální víceúčelový uchopovač umožňuje účastníkům trénovat různé situace.
Robotic journal