„Mezci" ve vojenských službách
V koncepci, kterou připravuje US Army pro své mise v budoucnosti, figurují kromě více či méně futuristických zbraní a dopravních prostředků i roboti. Jde o robotická vozidla, která by doprovázela vojáky a pomáhala jim přepravovat náklady, jež nosí s sebou zatím jako „plnou polní“ na zádech. To představuje zátěž mezi 30–55 kg hmotnosti podle podmínek a charakteru mise.
Exoskelety, které zvyšují sílu a nosnost u lidí, jsou zatím poměrně drahým řešením, s jejich využitím se počítá spíše pro speciální jednotky, takže se jako praktičtější varianta jeví autonomní či dálkově ovládaná logistická vozítka. Ta fungují podobně jako již nastupující doručovací pozemní drony, ovšem schopná pohybovat se i v obtížném terénu, což zatím běžné doručovací roboty nezvládnou.
Na vývoj a akvizici takovýchto vozidel, která by to dokázala, je zaměřen program SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport). Jeho cílem je zkonstruovat robotické logistické vozidlo schopné nést náklad o hmotnosti 450 kg (tzn. pro 9 vojáků) na vzdálenost až 100 km a fungovat tři dny (72 hodin) bez doplnění paliva – a také poskytnout vojákům možnost dobít si z něj své komunikační přístroje. Armáda už v rámci tohoto projektu testuje několik takovýchto vozidel, např. kolové stroje MTTU a MRZR-X firmy Polaris, Hunter Wolf od společnosti HDT Global, nebo pásové vozidlo RS2-H1 Punisher firmy Howe & Howe a Grizzly firmy Textron. Kromě transportu materiálu počítá armáda s nasazením těchto robotických pomocníků i pro řadu dalších úkolů, jako třeba pro průzkumné mise, odsun raněných z bojiště, ke komunikačním účelům, ale i k radioelektronickému boji, či – vybavené různými zbraňovými systémy – k přímé palebné podpoře jednotek.
Foto: Howe, HDT, Textron