Basketbalista s umělou inteligencí
Nejnovější prototyp třetí generace, kterého vytvořili inženýři z Toyoty, se předvedl první dubnový týden v Japonsku. Je 207 cm vysoký a k trojrozměrnému mapování svého okolí využívá řadu čidel umístěných na trupu. Při lokalizaci koše uvede do pohybu elektromotory v rukou a nohou, aby bez váhání umístil míč do koše.
Inspirace komixem
První model CUE, který byl zkonstruován pro zábavu, zaujal manažery týmu Alvark Tokyo tak, že robota předváděli během přestávky v zápase. Druhý model už byl vybaven umělou inteligencí a nezávisle na sobě fungujícími chodidly. Dostal notnou dávku informací podle manga komix z basketbalového prostředí, kde hlavní postava prováděla v rámci tréninku 20 tisíc hodů z výskoku. To jeho tvůrce inspirovalo, aby díky AI dokázal vypočítat vzdálenost ke koši a pokaždé se do něj trefit. Uměl se trefit i z větší vzdálenosti, než jaká je potřebná na hod za tři body.
Vyrovná se hráčům NBA?
Během dubnové prezentace provedl robot 8 hodů, z nichž se 5krát trefil. Za tyto nepřesnosti může podle jeho autorů pokles napětí v síti. Japonský reprezentant v košíkové Yudai Baba, který soutěžil s robotem, však také několikrát minul. Roboti i přes svou preciznost a jistotu pohybů se však zatím skutečným profesionálům rovnat nemohou. Vývoj robotiky totiž ještě není tak daleko a podle tvůrců budou schopni běhat, driblovat a dělat výskoky jako hráči NBA pravděpodobně za 20 let.