Automatické vozíky si dovedou sáhnout do regálů pořádně vysoko
Jak se nástup těchto systémů promítá do aktivit společnosti Linde Material Handling (Linde MH), která patří k průkopníkům skladové automatizace nejen ve světě, ale i na českém trhu, nám přiblížil product manager českého zastoupení Ing. Vladislav Záveský.
V souvislosti s průmyslovou automatizací se dostává do popředí i logistika a skladová automatizace, je o tyto systémy mezi firmami zájem? Jak Linde MH reaguje na tyto trendy?
Zájem o zavádění automatizace v oblasti logistiky a skladování je v poslední době velmi intenzivní i v souvislosti s nedostatkem pracovníků v oblasti logistiky a skladování. Automatizace totiž skýtá mnoho nových způsobů, jak lze zefektivnit logistické procesy.
Společnost Linde MH na tyto trendy také pružně zareagovala a poprvé představila robotické vozíky již v roce 2015. Vývojoví inženýři Linde zvolili v té době neobvyklou cestu. Rozhodli se nevyvíjet drahé speciální stroje, ale naopak přinést robotiku do stávající manipulační techniky a zachovat tak výhody hromadné výroby. Divize Linde Robotics dnes nabízí několik řad robotických vozíků s označením MATIC a záměrem společnosti je připravit pro každou z hlavních produktových řad robotickou verzi vozíku.
K posledním novinkám v portfoliu vysokozdvižných vozíků Linde MH se zařadil i model VNA, který rovněž využívá řadu automatických funkcí, je o něm možné říci něco více?
Jedná se o VNA vozík s označením Linde K-MATIC a nosností 1,5 tuny, který zcela bez obsluhy umožňuje autonomní ukládání a odebírání palet z výšky až 12 metrů. Jednoduchý a rychlý přechod od autonomního do ručního režimu a naopak je významná výhoda, která je charakteristická pro vozík K-MATIC. Tímto způsobem lze třeba použít K-MATIC pro manuální vychystávání s operátorem během dne a pak v noci, v autonomním režimu, manipulovat s celými paletami při doplňování úložné kapacity skladu.
Na jakém principu funguje systém navigace u systémových vozíků VNA pro velmi úzké uličky?
Řada Linde-MATIC je založena na „volné infrastruktuře" technologie geonavigace s využitím skenovacích čidel LIDAR na bázi radaru. Když řídící software Robot Manager zadá vozíku pokyn zajet do určité uličky, pak stávající infrastruktura, jako jsou stěny, sloupy nebo regály, je dostatečná k tomu, aby navigace spolehlivě proběhla. V úzké uličce mezi regály je robotický vozík, obdobně jako běžný VNA vozík, veden indukčním nebo mechanickým systémem. Přesnou polohu a dosažení požadovaného paletového místa zajišťuje odměřování ujeté vzdálenosti a informace z RFID čipů nebo nálepek s čárovým kódem umístěných v uličce.
U systémových řešení v oblasti skladové automatizace se významně angažuje divize Linde Robotics, firma dokonce nabízí i plně automatizované vozíky. Jak je to ale s bezpečností těchto zařízení s ohledem na de facto bezprostřední spolupráci s lidmi. Něco jiného jsou nyní módní malí lehcí kolaborativní roboti, a něco jiného je robustní skladový vozík…
Bezpečnost provozu robotických vozíků je na prvním místě. Vozíky jsou proto vybaveny nejenom potřebnými vizuálními i akustickými varovnými indikátory a nouzovými tlačítky pro zastavení, ale hlavně neustále vyhledávají a detekují možné překážky a umí včas zabránit kolizi. Systém pro řízení vozíků umožňuje nastavit „dopravní pravidla“, která budou vozíky dodržovat. Obecně řečeno je práce robotických vozíků, vzhledem k jejich vybavení bezpečnostními senzory a čidly při provozu bezpečnější, než provoz vozíků řízených lidskou obsluhou, takže nic nebrání jejich běžné spolupráci s lidmi.
David Kostolník