|Aktuality|Zajímavosti|Menu

„Za 5 až 10 let bude každý druhý robot kolaborativní,“

ročník 2016 / číslo 01
říká generální ředitel FANUC Corporation

Budoucnost patří samoučícím se robotům, kteří pracují ve vzájemné interakci s lidmi, vysvětluje Yoshiharu Inaba, předseda představenstva a generální ředitel společnosti FANUC, japonského výrobce průmyslových robotů a řídicích systémů. S roboty plánuje podnikatel zvládnout budoucí růst, ve kterém mu budou napomáhat i lokální manažeři, kteří jsou rozmístěni po celém světě.

Pane Inabo, kde vidíte klíčové trendy v oblasti robotiky v průběhu příštích 3 až 5 let?

Pro nás je jedním z nejvýznamnějších trendů umělá inteligence. Například chceme rozvíjet hloubkové učící koncepty pro samoučící se stroje. Navíc k tomu můžeme přičíst internet věcí a roboty, které pracují v interakci s lidskými bytostmi. A musíme také přemýšlet o nových materiálech.

Proč považujte vedle digitalizace za tak důležité právě materiály?

V současné době je většina robotů vyrobena z oceli a hliníku. V budoucnu by ale mohly být více a více nasazovány kompozitní materiály. Nicméně, než k tomu dojde, mohlo by to trvat déle než 3 až 5 let.

V roce 2015 jste představili svého prvního spolupracujícího robota. Jaké plány má FANUC v této oblasti?

To byl náš kolaborativní robot s 35 kg užitečným zatížením. Mezitím jsme zavedli modely se 4 a 7 kg užitečným zatížením a nyní je naším cílem vybudovat kompletní řadu kolaborativních robotů. To znamená, že plánujeme doplnit naši nabídku v blízké budoucnosti o kolaborativního robota s 15 kg užitečným zatížením. Také uvažujeme o kolaborativním robotu s užitečným zatížením větším než 35 kg.

Mnoho z vašich konkurentů se soustředí na menší roboty s nižším zatížením, např. pro montáž elektronických komponent. Proč je Vaše strategie odlišná?

My jsme zaměřili svou pozornost především na automobilový průmysl, a to je oblast, kde je potřeba vyšší užitečné zatížení. Samozřejmě také vidíme poptávku na trhu po menších spolupracujících robotech. Ale v současné době se zaměřujeme na modely, které jsem zmínil.

Kolik kolaborativních robotů jste zákazníkům do současné doby prodali?

Nechceme mluvit o přesných prodejních číslech, ale vyrobili jsme více než 600 jednotek.

Můžete alespoň říci, zda poptávka roste tak, jak se očekávalo, nebo je to spíše jen humbuk, který se nepromítá do prodejních statistik?

Máme mnoho zákazníků, kteří mají zájem o spolupracující roboty. Chtějí je vyzkoušet - hovoříme o většině našich zákazníků. Ale bude to ještě nějaký čas trvat, než společnosti představí více konkrétních aplikací. V současné době jsme stále ve fázi testování a zaučování.

Jak dlouho předpokládáte, že to bude trvat?

Předpokládám, že v horizontu 5 - 10 let bude každý druhý prodaný robot kolaborativní.

Ostatní výrobci jsou ale v tomto ohledu mnohem optimističtější a mluví o průlomu spolupracujících robotů v horizontu už 2 až 4 let.

S naším 35 kg robotem máme jasné rozlišovací charakteristiky ve srovnání s výrobky našich konkurentů. výzkum a vývoj bezpečného, odolného průmyslového robota je mnohem složitější než v případě menších modelů. Navíc zpočátku mají lidé větší respekt z větších robotů. Což je důvod, proč realizace v praxi vyžaduje více času než u menších robotů.

Musíme také vyvinout odpovídající bezpečnostní funkce. Což není jen o samotném robotu. Je rovněž nutné, aby i uchopovací prvky byly bezpečné, protože není možné aby představovaly nebezpečí pro průmyslové pracovníky vzhledem k obrobku.

Co se týče spolupracujících robotů tak nemůžeme pracovat na základě průmyslového humbuku. Proto se nyní soustředíme na ustanovení naší produktové řady mezi 4 a 35 kg. Poté chceme vyvíjet řešení pro ještě vyšší užitečné zatížení.

Jak daleko je Fanuc s projektem plně automatizované „Továrny bez světel“?

Máme plně automatizované továrny v jednotlivých oblastech, např. pro servomotory, a představujeme je našim zákazníkům. V současné době máme v naší produkci 3000 robotů a nadále budeme pokračovat v automatizaci, také proto, aby byla zaručena kvalita našich výrobků.

Před pár lety jste měli pouze 400 zaměstnanců a výrobu v Japonsku.

Počet pracovníků a výroba se nezvýší v míře podobné počtu robotů. Celkově však s 6500 pracovníky máme více zaměstnanců než kdy předtím.

Citoval jste tzv. hluboké učení jako významný trend. Jaké cíle sledujete v této oblasti?

Převzali jsme 6% podíl ve společnosti Preferred Networks, PFN, protože nám může pomoci s jejich odbornými znalostmi. Tento japonský start-up má jedinečnou technologii pro hluboké učení, kterou my nemáme.

Tím máte na mysli formu umělé inteligence. Jak ji chcete integrovat do Vašich produktů?

Velmi úzce spolupracujeme a využíváme hluboké učení pro naši funkci zero-downtime. Tím jsme eliminovali prostoje ve výrobě. Dalším příkladem je bin picking. Netříděné komponenty jsou automaticky identifikovány a následně sebrány. Oba vývoje probíhají z našeho pohledu velmi úspěšně.

Například s hlubokým učením jsme byli schopni spustit výrobní linky ve Spojených státech, které zahrnovaly celkem cca 7000 robotů, kteří fungovali po dobu jednoho roku bez jakýchkoliv neplánovaných odstávek.

Myslíte tím výrobu automobilů v General Motors?

Ano, to není žádným tajemstvím. FANUC tam propojil 7000 robotů přes cloudovou technologii. V průběhu výrobního procesu, technologie hluboké učení zjišťuje neobvyklé provozní stavy, a tím poskytuje indikaci případných poruch součástek. To umožňuje detekci poruchy zhruba dva týdny předem.

Nechceme se všechno učit manuálně. Robot by měl zvládnout tuto funkci sám, nezávisle, a po několika pokusech by měl být sám schopný vytvořit strategii. Míra úspěšnosti je zde dokonce lepší než s výrobními zkušenosti zaměstnanců. Pokud jsou rozmístěny dva roboty, zaučení se pak snižuje na polovinu. V souladu s tím, pak lze pokračovat se třemi nebo čtyřmi roboty, protože roboty své zkušenosti spolu navzájem sdílejí.

Co cloudové technologie. Nabízíte své vlastní počítačové služby?

Za tímto účelem jsme ve Spojených státech uzavřeli partnerství se společností Cisco. Jsou schopni nabídnout zabezpečené servery, což je klíčem k úspěšné realizaci projektů jako například s GM. Je to také skutečnost, kvůli které není mnoho společností ochotno dát svá data do externího datového centra. Cisco ale má v této oblasti vynikající pověst, a to je důvod, proč GM přijalo toto řešení.

Připojili jste na Cisco cloud i svou vlastní továrnu?

Ne, my jsme to ještě neudělali, protože není možné se ke cloudu připojit přímo z Japonska.

Jakou strategii sledujete na rostoucím čínském trhu a Jaký je Váš podíl na něm?

Naše strategie je stejná po celém světě. Chceme být nejlepším dodavatelem průmyslových robotů. Samotnou integraci necháváme na systémových integrátorech, kteří mohou velmi rychle reagovat na potřeby svých zákazníků.

Naše strategie po celém světě je „one face to the customer“. Pro Čínu to znamená, že například němečtí a evropští zákazníci otvírají továrny v Číně. A to nejen proto, aby zde měli lokální kontaktní místo, ale současně také lidi, kteří sdílejí stejnou mentalitu. Za tímto účelem se naši regionální ředitelé pravidelně scházejí a čelí společným zákaznickým výzvám. Je to stejné po celém světě. To podporuje důvěru mezi zákazníky.

V Číně jsme v současné době tržním leaderem. To je také způsobeno tím, že dodáváme mnohým německým a mezinárodním společnostem, které zde působí. Nechceme ale mluvit o žádných konkrétních číslech.

Na celém světě existuje obava nebo alespoň skepse vůči kulturám, které se jeví cizí. Jak se s tím jako japonská společnost vypořádáváte?

Docela jednoduše: Všude ve světě používáme pro naše pobočky místní manažery. Chceme zachovat počty japonských zaměstnanců v příslušné zemi tak nízké, jak je to jen možné. Skutečnost, že máme v každé zemi lokální obličej je povzbuzující pro zákazníky na každém trhu. V Německu je to například Olaf Kramm, FANUC Europe vede Olaf Gehrels, Rick Schneider je CEO ve Spojených státech a Qian Hui v Číně.

V Evropě máme silnou pozici a jsme druhým největším dodavatelem, v mnoha evropských zemích jsme dokonce číslo jedna. Celkově je v Evropě náš podíl na trhu s roboty - to znamená bez CNC řízení - zhruba 25 %. V Německu očekáváme pro rok 2016 podíl na trhu ve výši 26 až 27 %. S výhledem směrem k německým výrobcům automobilů a naší rolí u těchto výrobců, ale máme dobrou příležitost, abychom se v příštích pěti letech stali číslem jedna v celé Evropě.

Ken Fouhy, Martin Ciupek

Yoshiharu Inaba
Předseda představenstva a generální ředitel společnosti FANUC, která dnes ve více než 250 pobočkách po celém světě zaměstnává přes 6500 lidí. Vystudoval inženýrství a získal doktorát na University of Tokyo. V roce 1983 nastoupil do společnosti založené jeho otcem, Seiuemon Inabou. Od roku 2003 je jako generální ředitel zodpovědný za rozvoj podnikání, Seiuemon Inaba je dnes čestným předsedou. Prodeje firmy činily za rok 2015 zhruba 5,6 mld. eur.
Yoshiharu Inaba
Předseda představenstva a generální ředitel společnosti FANUC, která dnes ve více než 250 pobočkách po celém světě zaměstnává přes 6500 lidí. Vystudoval inženýrství a získal doktorát na University of Tokyo. V roce 1983 nastoupil do společnosti založené jeho otcem, Seiuemon Inabou. Od roku 2003 je jako generální ředitel zodpovědný za rozvoj podnikání, Seiuemon Inaba je dnes čestným předsedou. Prodeje firmy činily za rok 2015 zhruba 5,6 mld. eur.
Robotic journal